allergic shock

Author: aiman mania | Publish 4/12/2013, 06:58 | There is 61 Comment[s]

Assalamualaikum..

dulu zaman aku duk kat matrik , bila lapar sikit cari maggi..nak turun pergi cafe mesti fikir 2,3 kali sebab malas nak turun ke tingkat bawah ...lebih rela isi perut dengan makanan segera yang tak berkhasiat dari isi perut dengan nasi yg lebih mengenyangkan...lagi-lagi bila hujung minggu..perut macam mudah je lapar..lambat isi sikit mesti perut keluar bunyi....lagipon maggi senang je nak dapat..bayar duit,koyak plastik,rendam maggi dua minit dalam air panas dan boleh sangap begitu sahaja sampai terkeluar air hidung tahan pedas...tak sempat sapu air hidung,menitik masuk dalam mangkuk maggi...masa tuh geli-geleman taruk ketepi , asalkan perut kenyang kita suka hati ..haahaa...

Tapi,itu kisah dulu-dulu..sekarang tengok maggi rasa trauma yang amat...disebabkan maggi ,kulit muka aku jadi gatal-gatal dan jerawat yg tidak diundang akn tumbuh subur menyerlahkan jus pekat kuningnya berserta dengan ruam-ruam merah bak biji saga...seriously,aku trauma tahap tak boleh belah bila tengok muka sendirik depan cermin...rasa macam hidup segan mati tak mahu....awal tahun 2012,aku baru sedar yang aku tak boleh makan sembarangan..nasi lemak mak jemah pon aku tak boleh sentuh suap masuk kedalam mulut..walhal,nasi lemak dengan aku boleh diibaratkan isi dengan kuku suatu ketika dahulu..in short,aku allergik dengan makanan laut...arghhhhh!parah nih..


tengok kulit mamat nih yg putih tanpa noda , menyebabkan ada naluri semulajadi mula menjentik-jentik tangkai hati untuk aku mengubah diet pemakanan dari  OMNIVOR menjadi seorang  HERBIVOR ..in short,aku sekarang seorang vegetarian dan pengamal makanan yang berasaskan tumbuhan hijau..mungkin ini satu-satunya ikhtiar yang boleh menyelamatkan aku dari allergik gila yang aku hidapi..how sad :'(
kalau dulu,bila makan kat restoran mesti order tomyam campur , char kuey teow and so on yang ada taruk sayur,udang,sotong bagai ..lagi pedas,lagi bagus..lagipon baik untuk kesihatan sebab makanan tuh semua merupakan makanan sepinggan lengkap ...masa kecik-kecik,aku suka jadikan sotong yg aku tak habis makan sebagai cincin konon-kononnya..tapi,sekarang dah berubah...orang bagi tomyam campur free - free belum tentu aku  ambil sedangkan keinginan nak makan bnda alah tuh meluap-luap hingga ketahap cipan ...aku takut aku tak boleh tahan nafsu makan lalu makan dengan lahap hingga lupa musibah yg bakal aku terima nanti...tapi,kadang-kadang aku langgar jugak rule yg aku buat sendiri,iaitu,tak boleh makan bnda berdaging dan seafood...bila keinginan aku mencapai tahap tak boleh belah , jangankan gajah jer, harimau ,kuda belang , badak and so on aku boleh telan lagi selagi mampu..haahaahaa....kadang-kadang jer aku ambil benda berdaging , tapi, kalau seafood memang aku takkan sentuh apatah lagi mengunyah benda tuh dengan rakus..!haahaaaa...sekarang bila makan kat kedai aku hanya order pulut mangga jer....kadang-kadang tuh nasi kosong..siap ready bawak sayur mentah dri rumah lagi plus  kicap cap tiga ayam..peduli apa aku dengan org sekeliling..yg penting tong kosong berkeroncong perlu diisi , kesihatan pon alhamdullilah terjamin....tapi,gatal-gatal kat muka still berulang meskipun hanya makan nasi gaul kicap bertemankan ulam-ulaman..aku buntu sekejap..macam manalah nak jadi skinny flawless ala-ala jang geun seuk kalau kulit muka asyik naik ruam je.....sahhhhh!memang sah..aku allergik plak dengan si kicap .....dah..aku dah berhenti amik kicap..dah hampir 3 bulan aku hanya makan nasi dengan sayur mentah semata-mata....sedap ke tidak lain cerita...sebarang makanan ringan aku reject awal-awal....dari "chak-kedih" mamee monster hingga mister potato misai melengkung aku tak makan....kira-kira dah hampir setahun lidah aku tak merasa semua tuh...


dulu,masakan feveret aku asam pedas ikan patin....lagi-lagi nenek aku yang masakkan...perencah asam pedas semua dia buat sendirik...merah biji mata beliau gara-gara tumbuk bawang merah kasi lumat...tapi,sekarang nih semuanya mudah..semuanya dihujung jari...kat kedai runcit pon sekarang nih dah ada perencah asam pedas..ikhlas from the bottom of my heart , aku tak suka dengan benda-benda sebegini..kalau kita perhatikan betul-betul ,apa yang kita makan kebanyakannya bercampur baur dengan bahan-bahan pengawet,perasa tiruan,pewarna tiruan dan banyak lagi.....sebab itulah orang-orang kita terdedah dengan pelbagai jenis penyakit kronik such as darah tinggi,obesiti,serangan jantung,diabetis dan banyak lagi.....yg sedihnya bila aku check maklumat pemakanan kat perencah asam pedas tuh tertera perkataan SHRIMP PASTE atau lebih tepat dikenali sebagai BELACAN..aku alergik dengan belacan tuh semua....mee sup pon begitu juga...dulu,akulah pelahap paling ekstrem kalau bab makan mee sup nih...taruk lada jeruk banyak-banyak pon tak apa..makin membangkitkan selera ada laaa.....mama pernah cakap yang orang ada resdung tak boleh makan pedas-pedas sebab nanti takut melarat...tapi,aku hentam jer dek kerana memenuhi nafsu makan yg membuak-buak dalam diri...haahaahaaahaaa..tapi,sejak aku tengok tukang masak taruk berbotol-botol kicap sotong dalam sup , selera aku terhadap mee sup semakin hambar,hambar dan hambar dan sekarang tidak berminat untuk merasai nikmatnya mee sup bila dimakan panas-panas.. :'(


first at all,yang aku duk gebang pasal kulit muka aku naik ruam , jerawat bagai taklah seteruk ini ..alhamdullilah tak pernah sekronik ini penyakit aku...mungkin aku kot yg terOVER THINKING sampai hilang keyakinan diri nak jd hensem macam orang lain :p
biasalah..jerawat nak jadi orang besar...aku pernah bertanya pada seorang sahabat..mungkin pertanyaan aku sedikit pelik ... "mengapa jerawat kalau dia naik dia mesti naik kat muka ek?kenapa tak naik atas punggung je?" aku mengharapkan jawapan yg bernas memandangkan dia budak science stream ..tapi,sebaliknya dia asyik mengilai sampai terhinjut-hinjut...aku tengok pon smpai timbul perasan kasihan tengok cara dia ketawa macam orang tak makan ubat....haahaahaa...baru-baru nih aku ada ambil kolagen memandangkan rata-rata yg ambil kolagen memberikan feedback yg baik..tapi,sebaliknya yg terjadi kpd diriku...jerawat makin tak de tapi gatal-gatal tuh masih berbaki.....so,aku amik keputusan untuk bercerai dengan kolagen marin....melayang duit aku RM10...nasib baik aku beli murah ... in short,kalau produk tuh sejak azali lagi beranak pinak , berasal kat laut memang aku tak boleh ambil....tidak boleh sama sekali!*hentak- hentak kaki*


alahaiii..hensemnya kim hyung joong berkulit putih dengan senyuman manis yang menyerlahkan barisan gigi putih beliau..berkocak hebat hati anak dara saat terpandangkan wajah tampan aktor tampan yg kerap kali menghiasi drama-drama korea...tengok kim hyung joong pon ramai yang dah meleleh ,macam manalah agaknya dengan rupa pemilik wajah paling kacak sepanjang zaman ,iaitu NABI YUSUF A.S..?subhanallah...dikatakan kehenseman nabi yusuf tuh hanyalah sebahagian daripada kehenseman yg ada pada diri RASULLULAH S.A.W..wallahua'lam!
kim hyung joong kebelakangan nih sering dipilih untuk dijadikan duta produk-produk kecantikkan memandangkan mempunyai rupa paras yg menawan ...bercerita lebih tentang pemilihan duta produk kecantikkan wajah,kim hyung joong tidak pernah menyorok kepada peminatnya bahawa dia merupakan seorang lelaki yang selalu mengenakan barangan berbentuk kosmetik..ini sedikit bingkisan temubual bersama kim hyung joong yang aku baca dari laman web hiburan popular tanah air murai.com .amat menarik sekali untuk dikongsi bersama..

"saya memang selalu berdandan.sebab itulah juga saya gunakan faceshop untuk jaga kesihatan wajah saya.tapi,dalam waktu yang sama , saya malu sikit nak cakap pasal kecantikkan.saya bertambah malu apabila orang kata saya ni cantik.saya lebih suka menjadi diri sya.saya juga suka sesuatu yang terbaik buat diri saya.yang penting,saya ni jenis lelaki yang suka sangat mandi.lepas mandi,saya juga suka belai diri saya dengan barang kecantikkan"

yang tuh cakap kim hyung joong..yang nih nak selitkan unsur islamik sikit..kepada yang ada resdung tuh,better,bila korang ambil wudhuk ,korang amalkan wudhuk yang lengkap..maksud aku jangan amik yang wajib jer,yg sunat pon lebih afdhal korang lakukan sekali..terutamnya part memasukkan air ke dalam hidung yg dilakukan selepas berkumur dan disusuli dngan membasuh muka..masa tuh semua jenis hingus akan keluar..insya-allah..yang aku duk gebang nih benda yang pernah aku alami ..heehee :)
allah suruh walaupon benda tuh perkara sunat , ada hikmahnya..percayalah!
satu lagi,masa korang nak basuh muka ke,tempek bedak sejuk ke,better sambil syok menggosok korang amalkan baca surah yusuf ayat 4..insya-allah muka kita akan jd berseri-seri gituh..benda nih aku selalu dengar dr mulut nenek..yg penting mesti beristiqamah..kita sebagai manusia hanya mampu berikhtiar..sesungguhnya kuasa penyembuh itu hanya ada pada allah..mungkin ada antara kita lebih mempercayai perubatan moden yg boleh dilihat proses penyembuhannya melalui kaedah-kaedah suntikkan,pembedahan,ubat-ubatan dan sebagainya..dan mungkin sesetengah drpd kita akan merasa ragu-ragu bahawa dengan membaca sepotong ayat suci al-quran ,penyakit fizikal boleh sembuh tanpa menjalani prosedur perubatan yang umum..


firman allah s.w.t:

"hai manusia..sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari tuhanmu dan penyembuh penyakit(yang berada)dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman.."
SURAH YUNUS AYAT 57



ehhh !porlu ka tempek gambar posing camnih?posing ala-ala teruna impikan dara jaaa :p

P/S:ada tak petua yang aku tak tahu , tapi , korang tahu tentang cara-cara nak mengatasi masalah resdung nih?anyone?jom berkongsi idea...
THANK FOR READING THIS ENTRY :D



61 comments

12 April 2013 at 18:51

tak sukaa kan bila incik jerawat tumbuh. takpe aiman, jaga makan tauu :)

12 April 2013 at 21:49

brtmbah masin maggi tu ^^ hoho .
la , siannya ada elergi . makan kene pantang . takpe , jgn putus asa berpantang yee :) chaiyookk !

13 April 2013 at 01:16

Alaaa..tak teruk mana tu.. Tp bila dh xselicin dulu mmg sedih juga kn.. Resdung ni mmg xhilang ke ek?

13 April 2013 at 05:55

jgn wsau k...skrg nie dah macam2 produk utk skin care...juz cari y sesuai dgn muka k..hehe...
gudluck...
btw,minat kpop jugak ea!heheh..kte geng la chingu yaa

13 April 2013 at 06:33

Kite pun alergik jugak . Takbole makan belacan nanti hidung gatal2 . Uish belacan lah sedap . Hahaa . Btw buadlah rawatan asap resdung tuh . Mungkin bole kurangkan sikit alergik tuh . InsyaAllah :D

13 April 2013 at 08:10

hehe...air hidung menitik dlm maggi? haha... sy pon allergic terok. allergic tu start dr umor 3 tahun, bila mna parents bwak sy pergi mkn siput/lala. so, ngan rasminya segala seafood x leh makan. TAPI...ikan boleh makan lagi. hehe..nasib. tu pon, kena hat fresh aja. kalu x fresh, gatal hidung laa, gatal mata la. n awal tahun lepas, jerawat bermaharajalela dekat muka. so, sy pergi klinik kulit. sy tnya doktor, betoi ka resdung boleh sebabkan jerawat? doktor ckp tidak. punca utama-hormon dan stress. ohh yaa? hehe... tp, sy still kena pantang sbb kalu mkn seafood ka, ayam /daging, takut gatal2 dekat muka. satu lagi, saya bila bangun dr tidur dan bila p amek wuduk, mesti bersin. saya x leh exposed sejuk. ( kalu mcm ni, mcm mna laa sy nak p korea nnti. hehe..) sori laa aiman, komen sy berjela2. hohho~ salah satu cara nak elak resdung-kena pantang. hat ni yg azab. hehe... bila tgk org mkn, bila tgk brger bakar abg burn, fuhhh...meleleh2 air liur. sabar ja lah kan. tp, kdg2 tu, sy redah aja mkn. kira apa kan. haha...bila terok, sy mkn ubat. hehe...

13 April 2013 at 21:35

kesiannya aiman,tak dapat menikmati nikmat makanan yg aiman suke tuu.xpelahhh.ade hikmah dsblaik kjadian berlaku ;) boleh hilang tu.akak pon kene lbih krg cm aiman,tp alergik kt matahari,haaa giteww kan. rase mcm puteri lilin gila babas.hihi. btw blog dah lawe n akak rindu aiman.hhehe

13 April 2013 at 21:35

kesiannya aiman,tak dapat menikmati nikmat makanan yg aiman suke tuu.xpelahhh.ade hikmah dsblaik kjadian berlaku ;) boleh hilang tu.akak pon kene lbih krg cm aiman,tp alergik kt matahari,haaa giteww kan. rase mcm puteri lilin gila babas.hihi. btw blog dah lawe n akak rindu aiman.hhehe

14 April 2013 at 00:09

meh nak share sket/panjang psl penjagaan mknn. i have lots of experience psl food allergies.

seafood tu kan, lagi2 udang, mmg la kne jauhkan. kalau mkn kat kedai, selalnye drng pakai udang bela. udang bela ni dia kasi mknn buatan manusia yg ade cmpuran chemical. sbb tu utk org kulit sensitif, terus ade allergic reaction. kalau rindu mkn udang try beli yg fresh kat pasar udang harimau. basuh bersih2 buang taik2 dia insyaAllah takde ape2 mslh.

and sayur-sayuran pulak, skrg ni tak semestinya mkn sayur kulit cntik sbb bnyk kebun sayur skrng berdekatan dgn kabel letrik. ingt xde mslh? kabel letrik ni memancarkan gelombang sebenarnye. kebun sebelah kabel letrik plus pakai baja kimia. memanglah kecut nutrient sayur2 tu. the best way is to eat organic food/vegetables.

ok tu je nak share. ni pun dah pnjang lebar. ^_^

14 April 2013 at 18:31

dahsyatla sampai air hidung menitik dalam meggi... sebab tu kot muka aiman jadi alergik... hehe~~

tak tahu petua untuk resdung... mak ada juga resdung... makan ubat ajela...

sorry, tak dapat membantu...

14 April 2013 at 19:28

hye aiman.. hehe allergic makanan laut ek.. sama dengan adek akak la.. bila mkn sea food je abes 1 badan merah2.. then gatal2.. kicean tgk dia.. so bila dah berpantang nie ok la sikit. akak pon dah kurangkan mknan yg byk minyak n manis.
perlu jaga badan n muka katakan. nt cik abg lari pulak.. hehe
so selamat ye dlm apa jua rintangan yg dtg.. hehe

good luck dear. :)

14 April 2013 at 19:54

salam aiman..hehe..
oh kita punya sistem terminal..yg lama punya ..huhu..
result nak tahu baca kat sini

http://nanaownlife.blogspot.com/2013/03/result-stpm.html

heheh..sikit ja pun dik.. ^^
oh,kita pun ada juga allergik..lagi2 seafood dengan telur .memang nak pantang tu susah sebab me ni jenis kuat melahap..ahaha..
tahan ja la gatal..tapi tak ada la teruk mana pun..tapi kita kalau alergik ruam2 n gatal2 ja satu badan..jerawat tu jarang rasanya..hehe..

alamak kta tak tahu la petua pasal resdung.. >_< huhu nanti kalau tahu share2 la ea..mana tahu brguna nanti.. :)

14 April 2013 at 20:15

jaga pemakanan k..encik jerawat memang rajin datang singgah kat muka kita taw..haha :P

Anonymous
14 April 2013 at 21:18

Peraduan untuk bloggers!

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=655063654509982&set=pb.595877987095216.-2207520000.1365663655&type=3&theater

14 April 2013 at 21:39

bila muka ada masalah mmg boleh kurangkan konfiden kita.. alhamdulillah setakat ni takde masalah serius ngan muka.. jerawat pun susah nak naik..

Hana amalkan makan fresh tomata dan banyakkan minum air kosong sejak kecik lagi.. tambah2 air kosong.. amal minum kalau boleh sejam before breakfast, before nak tidur dan before nak mandi.. insya-Allah, badan pun segar nanti :)

14 April 2013 at 21:46

sensib la kita, aku pon ada resdung jugak...tp sejak akhir2 ni takda la teruk sgt, kira terkawal la...

apa yg aku buat, yup time wuduk masukkan air dlm hidung dgn sempurna biar hidung ko rasa bebas tak tersumbat...

plus skrg aku istiqamah makan vitamin c. aku lupa aku baca mana, tp vit c boleh bantu utk penghasilan kolegen secara asli pada kulit *entah betul atau tak, mahaha*

nak taknak, kene makan kapsul ubat resdung tu, kalau tahap resdung tu kronik sgt *utk kelegaan hidung*

15 April 2013 at 00:57

akak dlu pon allergik gak..tp skunk kne jaga mkn

15 April 2013 at 01:30

aku pon muke still teruk lg nih..tapi alhamdulillah skg kurang dari dulu..skg byk product tp masalahnye nk carik product yg sesuai dengan kulit kite tuh susah..aku pulak tibai jer..rase ok pakai..uhu!

15 April 2013 at 03:46

laa .. mkn maggi jerawat ea ? tp sya tak. ehehe

benci bebenor jerawat ni la.
smpai sekarang xselesai lagi mslh jerawat sya ni. ramai yg kata muka sya putih , tp still lgi nmpk jerawat.
acaner la ni .. hai jerawat .. nyah kau dr membiak di wajah ku

15 April 2013 at 05:07

resedung ni semua orang ada cuma banyak dengan sikit je.

pensil cuma tak boleh makan udang dengan ketam, kalau makan muntah2 sampai nak pengsan tak tertahan T_T sotong,kerang, ayam ok je. hee

serius ka makan nasik dengan sayur je? hebat. boleh tahan noh. aiman, ada jerawat baru nampak matang sikit. hikss

15 April 2013 at 05:47

terukknya allergikk~ tmbh2 allergik dgn fav food kita...uhukk3 sadiss..nk recommend apa pun takut gak..kang tak pasal2 lgi teruk..xda jmp mn2 doctor ke check pasal allergik ni?kot la ada ubat..:)

15 April 2013 at 06:43

ini alergik tahap kronik ni..

dulu kawan pernah cakap tau, kalau nak makan udang makan dgn kulitnya sekali sebab penawarnya tu ada pada kulit udang.. tp tak pernah pulak try.. sebab alergik udang jugak ni..

tak pun cari ubat tahan alergik apa entah namanya kt farmasi.. ini pun kawan yg suggest.. cuma tak pergi carik je. hehe

15 April 2013 at 08:20

aku pun nak cerah balik kulit muka yg dah gelap nie...tp xtau camna... badan putih melepak giler, sampai muka gelap...tangan tu jgn cakap la...mcm bangla.

15 April 2013 at 08:45

Salam kenal dari saya.
Susah juga jika ada allergic ni, tapi nak buat mcm mana. Mcm sy ni ada resdung, byk benda yg tak boleh mkn. Tapi saya ada amalkn mkn sejenis ubat tradisional(lupa plak apa namanya) resdung seakan2 hlg n skrg boleh apa sahaja(yg halal2).

Wah peminat KPop ni sejati ni.

15 April 2013 at 21:44

akak amik kos sc sukan kt uitm shah alam. haa kannn gitewwww kekreatifan akak. nasi org sbelah xkol spital bwk aiman check doc.heheh

16 April 2013 at 00:50

ada satu je caranya nak bagi resdung kurang..tapi nak bagi hilang hampir x ada rasanya ... just berpantang je... makan makanan yang x allergik..suami saya gak ada resdung ...bagi je ubat apapun... menjadi la kejap untuk sementara, alhamdulillah..then kalau makan x pantang..semua bedal... memang resdung tetap datang menyerang gak ..:)

16 April 2013 at 07:37

pemilik resdung here..hehehe..
gatainya hidung bila dia dtg,auhh..rasa macam nk garu je dalam lubang hidung guna garfu!! ok itu melampau.hehe..
tp still xtau cmne nk redakan resdung ni..:) tp bab makan--> tetap melantak apa yg disuka.. huhu
bila la nak comei macam kak ton? eh? haha

16 April 2013 at 11:01

Bernas juga ya entry kau ni, rasanya lepas ni nak jadi omnivor juga lah.. nak juga merasa jadi mcm Baek Seung Jo agak-agaknya still ta terlambat ke eh?

18 April 2013 at 21:00

Seafood la best. Lazatttt. Hehe. Sabor je lah. Dah tak boleh makan. Jaga muka leklok. :p

18 April 2013 at 21:17

okelah muka tuh, takdelah teruk sangat.

depends pada diri sendiri. kalau dah sebulan tak mkn seafood, mesti ada satu hari dlm sebulan tuh cheating day. takot kang kempunan perot :')

18 April 2013 at 23:11

saya pun alergic makanan laut... berpantang je la

18 April 2013 at 23:11

saya pun alergic makanan laut... berpantang je la

19 April 2013 at 00:26

yeah ..alergi sangaT megerikan tapi mine xdelah teruk sgt .. huhu

19 April 2013 at 00:26

yeah ..alergi sangaT megerikan tapi mine xdelah teruk sgt .. huhu

19 April 2013 at 00:36

oohh minat korea ea??

19 April 2013 at 05:12

ooo.. resdung.. zie ada kawan, dy pun resdung, tp, alergik dy lg parah.. makan seafood je, ada masalah kerongkong.. takut boleh buat sesak nafas je.. berpantang je la aiman.. tu the better way.. gatal tu, memang xleh nak buat apa.. semua orang ada resdung.. tapi, antara teruk atau tak je.. zizie xteruk.. thp minimum lg.. tapi, kalo dah dtg gatal, gatal la jugak..

19 April 2013 at 07:54

hye aiman, sorry sebab lambat singgah ke sini and thanks sebab sudi baca dan komen dekat blog Fit.Fit pun alergic dgn seafood tapi apa boleh buat tomyam kesukaan hati.ubat jd penawar kalau alergic mnyerang :)

19 April 2013 at 11:24

balas kunjungan!hehe.saya takdelah fan-kipas-susah-mati kpop pun.still, saya tak benci diaorang.just dengar je lagu diaorang.ni sah fan kpop ni?betul tak? :)

komen:kesiannya.banyak gak alergik tu.kena bersabar banyak iye.kalau jerawat banyak naik,cuba try produk dermax.kawan saya pakai,muka dia dah okay sekarang.tapi kalau pasal alergik,kena pergi jumpa doktor di hospital.dia boleh rekomenkan produk yang lebih sesuai untuk masalah awak ni.goodluck! :)

20 April 2013 at 05:07

aah! kim hyun joong!! XD gila ah aiman boleh tahan tak makan cekedis dah. jeles2 XD

21 April 2013 at 10:07

Hai my dear, wowww, another kpoper kat sini yang singgah belog Miss A. thank you :)

btw, kalau terasa macam nak makan, makan je lah. dah nama pun craving kan. hiks tapi just a little bit, will enough. jangan over melantak. kan nak kulit cantik macam mamat korea. hehe <3

take care, maaf ye lambat untuk letak jejak kaki comel di blog awak. :3

Anonymous
23 April 2013 at 02:32

Hakhak..ptutlah comel
..makan nasi dgn sayur rupanya..kturunn cina k?

24 April 2013 at 17:17

dulu akak lebih kurang ko la dik..xleh makan seafood..alergic..muka jerawat 1 badan...pakai pencuci muka cetaphil, lepas tu beli mycin..amek yg dap punya..jangan amek yg jenis gel tu.. lepas tu akak amek herbalife... tapi sebab akak tengok ko macam student lagi mesti xdapat nak beli herbalife kan sebab mahal ko g klinik hemopati<--cam ni ke eja nya akak tak ingat dah... amek ubat utuk alergic... hemopati paling terbaik la pada akak...pencuci muka ngan mycin tu kira untuk penjagaan luaran la..hemopati/herbalife untuk dalaman..tapi jagn pulak ko makan hari ni nak result esoknye..memang xdapat la...panjang pulak komen aku ni...hahah selamat...

24 April 2013 at 17:18

muka berjerawat 1 muka bukan satu badan..pembetulan

27 April 2013 at 04:03

Dahsyatnya banyak makanan tak boleh makan! Tapi skrg (dlm gmbr) tengok macam flawlesslah muka.

Hmm, hang ni byk terpengaruh dngan Korea ni. AHAHA

30 April 2013 at 00:55

samelah , kalau malas p cafe mesti cr maggi T.T

6 May 2013 at 01:54

Kekal kan sayur dalam setiap hidangan makanan seharian! :D
nak jaga kulit kena rajin cuci & jangan guna kuku untuk garu kalo gatal.. heee. nanti follow saya balik kay? manismelecur.blogspot.com :D

Anonymous
23 May 2013 at 00:58

Siannye ada alergik. Lia tade alergik tapi ada sikit resdung. Tak suka bila ada banyak jerawat dan muka gatal2.

29 May 2013 at 21:03

alhamdulillah.. takde alergik ape2.. hee :)

3 June 2013 at 06:24

terbaik lah entry.. haha.. gambar yang [aling last tu paling x menahan.. sempat.. btw,thanks 4 reading my blog.. yang yezz tu dh lama >_<

27 June 2013 at 08:54

Hi aiman. Gambar yang last duduk cangkung tu sape ye? Artis kpop eh? Ape namenye??? Pls reply in my shoutbox . Pleaseeee!.

Thanks.

5 August 2013 at 08:59

banyakknyee komen pasal resdung :)
bolehbaca sbagai info..
alhamdulillah saya tak allergic ape2 lagi kicapp..nasi takde kicap saya tak makan. sanggup letak nasi ketepi dulu pegi kedai beli kicap baru makann hihi

26 October 2013 at 07:30

kena duduk korea ni ... baru selesai masalah muka .. hahaha



hyep aiman !! nelly dpp bsn sem 1 juga ! nelly exam selasa 1 paper je .. good luck to aiman tau ! in shaa Allah boleh ! chayok2 !! if jumpa , bole je tegur ^_^

4 November 2013 at 02:30

peminat k-pop ni :D

2 January 2014 at 22:07

Masalah Jerawat memang pening kepala.

14 March 2014 at 08:09

Kita pun resdung .. :(


pagi2 je mesti bersin ~~~~~

14 June 2014 at 22:33

sama... now tengah pantang eveything that i cant . stop seafood, ayam, belacan coz jerawat berleluasa di muka.

But now dah better sikit. apa kata u cuba pakai serum. Penacea serum . lelaki perempuan boleh pakai. RM95. Byk dah feedback. Meera pun ingat nk try .

N lagi supplement kena ambik. ubat elergic n so on. Okay :))))

15 June 2014 at 01:20

tak teruk ane la tuu..

resdung? sy ade resdung. sy mgamalkan ubat sinus bella formula. keluarga sy mengamalkan..ubat nih bagus. 4hari makan da nampak perubahan. tp harga mahal sikit. hee ^^

#macam promote pulak dah. heee peace ^^

15 June 2014 at 02:04

Waa.. banyaknya yang tak boleh makan .__.

18 June 2014 at 01:36

Hi Aiman, kesiannya x boleh mkn seafood dh.. yela, kbykn manusia mesti allergik dgn seafood, especially udang.. tp xpa, sayur dan buah kan ada, sy pn mkn syur jgk(vege) lg sodap dr seafood.. heuheu
#hopeyousuccesalways

9 September 2014 at 19:51

Huhuhu bab2 jerawat ni paling pantang ..ada jer kat muka rasa lain macam jadinyerr .....Suka singgah sini ..Blog yang menarik kemas dan tersusun ..TERBAIK ..penulisan santai dan berhemah ..Tahniah Aiman ..Akak suka akak suka hehehe

30 October 2014 at 05:09

Aaaa, thanks Aiman for the tips. Nnti akak selitkan ayat al Quran.

Thankss bebehh! :)

Post a Comment