Tempat tinggal sementara , DPP Bank Rakyat

Author: aiman mania | Publish 9/18/2014, 23:51 | There is 99 Comment[s]

Assalamualaikum..
Harus aku akui.Aku lelaki yang mementingkan kekemasan dan kebersihan dan kadang - kadang boleh jadi manusia pengotor dalam sekelip mata.Bilik kemas dan bersih cukup membuatkan hati yang lara tenang serta merta ditambah lagi di belakang bilikku terdapat satu masjid yang selalu mengalunkan zikrullah yang mendamaikan hati.Dalam kedamaian itu , ada jugak hari - hari dimana aku terlewat sembahyang subuh disebabkan kebelakangan ini suhu di Bukit Kachi iaitu tempat aku menginap sekarang hampir - hampir menyamai suhu di Kota raya London !

Nah!perenggan pertama tak ubah seperti gaya novelis yang sedang menyusun bait - bait ayat yang kemain hiperbola ! Tapi , itulah realitinya.Oh ya!DPP stands for Dewan Penginapan Pelajar as known as hotel .


Walaupun orang kata UUM tidak ubah seperti kampus dalam rimba , tapi , jangan kau tak tahu , landskap pemandangannya bertaraf lima bintang!Bila sahaja menjejakkan lagi , tidak rasa pon berada dalam hutan bahkan aku rasa aku berada di kaki bukit pergunungan Himalaya ! Lihat sahaja gambar yang dirakam DSLRku..dikelilingi bukit bukau subur menghijau dan dihiasi kabus tebal . Masya-Allah , pancaindera mataku menikmati lagi pemandangan cantik di sini dan menyoroti segala kejadian indah ciptaannya.


Gambar ini dirakamkan oleh rakanku untuk satu kontes fotografi.Lihat saja sudah membayangkan betapa cantiknya pemandangan!Tidak perlu terbang beratus - ratus kilometer untuk terbang ke Kundasang Sabah untuk ambik feeling ala - ala New Zealand..Cuma yang membezakan , hanya bila kau hirup udara dan kau hembus balik tidak akan  keluar asap.Tidak sama sekali!Kecuali engkau tuh seorang perokok tegar dan mungkin engkau sedang bersendawa.Itu lain cerita.Haahaahaaa :) 


Universiti Utara Malaysia..Sebuah Universiti pengurusan termuka yang merupakan salah satu kebanggaan Malaysia dalam arena pendidikan tanah air yang selalu  tersenarai dalam ranking top 10 universiti terbaik Malaysia..Walaupon kebanyakkan pelajar di sini rata - rata mengeluh dengan macam - macam hal , bersyukurlah kita dapat belajar dengan tenang dan selesa di bawah bumbung yang dapat kita berlindung dari terik matahari dan hujan renyai - renyai ...  DPP Bank Rakyat!Bila sebut sahaja nama kolej kediaman itu akan timbul pelbagai persoalan :

"Eeeeeee.....Tak susah ke hidup kau duk DPP tuh ?dahlah jauh dari kampus!"
"DPP Bank Rakyat tader citer hantu yang seronok - seronok ke?"
"Duk DPP bank Rakyat mesti susah sebab bas ulang - alik ke kampus pon asyik lambat"
"kau datang kelas lewat nih , mesti duk dpp bank rakyat kan?"

Tengok!Dah macam - macam pandangan negatif dilemparkan.Tapi bagi kami tidak menjadi masalah pon.Bak kata orang , alah bisa tegal biasa.Dah biasa dan boleh survive seadanya walaupon terletak 3KM dari kampus utama! Gelanggang futsal dan sepak takraw turut disediakan bagi engkau student yang suka mengamalkan amalan hidup sihat dengan beriadah!Aku?Aku suka duduk terperap dalam bilik sambil mengadap laptop. TITIK !


Sampai sahaja di hostel pada 5/9/2014 yang lalu , setelah dapat kunci bilik , aku berhempas - pulas mengemas bilik yang ditinggalkan hampir tiga bulan lamanya.Habuk penuh hampir di setiap pelusuk penjuru.Mambang - mambang mungkin ada.Bukan Susilo MAMBANG yudhoyono pleaseeee.Tapi , ada sedikit peNAIKTARAFan !Dinding putih melepak mengalahkan muka model yang disaluti bedak 3 Cm yang apabila dikepuk akan berjerebu satu Malaysia.Suasana bilik yang sebelumnya suram kembali ceria.Tengoklah bila kita!dah macam hotel tiga bintang ditambah lagi suasana yang romantik apabila hanya lampu study sahaja dibuka.Ehem!


Syukur.Bilik masih sama dan roomate juga masih sama.So tidak menjadi masalah nak adopt dengan suasana.Saiz bilik sederhana tapi sudah cukup selesa bagiku dua orang berkongsi satu bilik.Kalau dibandingkan dengan universiti lain , Universiti Utara Malaysia paling hebat sebab semua pelajar akan disediakan kemudahan penginapan sampai habis kau belajar.Kalau universiti lain , pelajar - pelajarnya akan berpeluang duduk di hostel hanya pada sem 1 dan sem 2 ...Semester seterusnya kau kena cari rumah sewa lain dan terpaksa berkongsi rumah sewa dengan 7-8 orang.Terima kasih UUM walaupon engkau bukan pilihan utamaku semasa isi borang UPU!


Almari pulak,walaupon almari ini almari kayu dan kelihatan amat klasik tetapi it's still okay.As long as it can be used , no problem ..Asalkan boleh campak kain baju pon jadilah!It's okay..It's okay , baby dont keraiiiiiiiiiiiiii :)



Buku -buku tak usah dibiarkan berselerak di atas meja , jom ramai-ramai kemas buku atas rak!Permulaan semester memang akan kelihatan buku - buku tersusun rapi mengalahkan ensiklopedia tersusun di atas rak di perpustakaan Negara Malaysia.Tapi , lihat nanti bagaimana penangan final exam yang akan menyebabkan situasi huru - hara macam bela lima ekor gajah Thai dalam bilik!
Ini sedikit-sebanyak review yang boleh dibuat tentang hostel tempat tinggalku di UUM.Akan menyusul pula aktiviti - aktiviti menarikku di kampus.Nanti kita cerita banyak - banyak!

 setiap yg mula akan ada pengakhiran. jika penceritaan ada pendahuluan,maka haruslah ada penutupnya. jika dunia ada kehidupan maka adalah kematian. hidup hanya sementara. gunakanlah dengan sebaiknya !

Thank You for reading!sampai kita berjumpa lagi..Adios~


99 comments

19 September 2014 at 00:12

Ahahahaa... selamat mengharungi kehidupan seorang student university lil' bro, cherish it well and live it to the fullest! ;3

19 September 2014 at 00:39

all the best cik abang! hikhik

19 September 2014 at 01:23

wahh further study kat UUM. universiti pilihan sya utk smabung degree suatu hari nnti. insya-Allah.

p/s: slalu update psal UUM ye. nak tau psal UUM

19 September 2014 at 01:24

Wah, cantik juga view dekat sana..gudluck Aiman :) belajar rerajin nanti dah berjaya jangan lupa Cik Mimie tau..ha, kata nk bawa g korea naik kuda...hahahha :)

19 September 2014 at 01:33

wahh .. sejuknyaaa ~
*Hwaiting !

19 September 2014 at 02:09

Oke nampak la lelaki pengemas. Cantik la tu bilik. Org bujang wajib ade komik eh?

19 September 2014 at 05:02

UUM awesome la...maybe betul DPP tu jauh...tapi takde salah pun kan...janji selesa dan ada tempat tinggal :)

19 September 2014 at 22:29

selamat menjadi student
rindue pulak zaman2 belajar dulu

20 September 2014 at 03:10

Along kak ain dlu ex uum.dduk bukit kachi jgk.best suasana dlm rimba ni.hehe

20 September 2014 at 05:07

assalamualaikum...

lama sy x snggah sini. kaa aiman yg jarang update? hehhe...

btw, rasanya sy penah stay kat dpp. tp, x ingat dpp mna. mmg cntik view dekat uum. sy suka area kawasan dewan canselor uum. mmg trbaik! :D

btw, aiman ambik kos apa kat uum?

20 September 2014 at 07:21

Bestnye 2 orang je satu bilik. Sy ni 6 orang kot. Huahauahua

20 September 2014 at 09:39

Waahhhh!!!
Bestnya!
Teringat kenangan masa zaman belajar dulu...
kalau boleh ulang lagi, mmg nak...
Enjoy the moment bro!

20 September 2014 at 16:09

Fuyooo cantik tu landscape.. baru ada feel nak ke class hari2 ye tak?
Tapi biliknya lawa.. tak mcm kolej kediaman aku masuk2 je dah ada pelbagai jenis formula di dinding2

20 September 2014 at 19:56

Fuyooo kemas gila biliknya. Cantik plak pemandangan uum :) Good Luck Aiman :)

20 September 2014 at 20:29

wah.. macam resort je pemandangan.. aman damai lagi.. " landskap pemandangannya bertaraf lima bintang!" hihi..

20 September 2014 at 22:31

Salam Aiman...Kak Lya singgah sini ...Kak lya ingat lagi la kat Aima cuma tak sempat nk singgah jer ..tq sudi sggah blig kak lya ya..kalau camni cantik mmg hari2 bersemangat je nak bgun pergi kelas kan Aiman..

20 September 2014 at 22:33

Nanti ada masa singgah la lagi ya Aiman...Happy blogging dik...

20 September 2014 at 22:37

congratulation. study elok2. btw cantik view. tenang je tgk.

20 September 2014 at 22:37

tingat zaman2 dok kampus lu....rindu sesangat....apa pun....gud luck dok sana...:)

20 September 2014 at 23:15

dengar kata uum sangat cantik pemandangannya kan...tak pernah sampai sana lagi..all the best study..^_^

21 September 2014 at 00:11

Typo hotel = hostel. Ke memang selesa sangat sampai teranggap hotel? :p

21 September 2014 at 00:57

Kalau orang kata UUM dah macam rimba cuba ke UiTM Shah Alam walaupun dikelilingi pembangunan tetapi tetap maintain dengan persekitaran hijau berbukit bukit. Tempat study kena banyak hijau baru best

21 September 2014 at 01:53

Zumal pernah keja kat kafe di mall tu tau ^_^

21 September 2014 at 03:17

menariknya!! serius bangun pagi hirup udara segar, cuci mata dengan keindahan alam yg menghijau mmg tak cari lain dah.. tenang, senang nak study kan..:)

21 September 2014 at 04:25

waktu pagi nyamannya tgk.. lawo pula tempatnya.. dlm rimba pun rimba la dik oii.. bagus juga aman damai dn tenangkan diri tu..hehe..

21 September 2014 at 04:25

waktu pagi nyamannya tgk.. lawo pula tempatnya.. dlm rimba pun rimba la dik oii.. bagus juga aman damai dn tenangkan diri tu..hehe..

21 September 2014 at 06:18

Hahaha. hotel ke hostel tu? toksah berangan duduk hotel okayy. hahaha

macih bagi feedback. i heart heart you okay!

Eh, belajar rerajin kat sana. dpatkan dean list sem ni. kalau tak dapat, siap lahh! grrr

Good luck adik Aiman! :*

21 September 2014 at 06:43

fuyooo cantekknyaaaa... seronok.. setiap hari bangun msti rasa eksaited je ni..

dah boole jadi penulis novel ni.hahahha

21 September 2014 at 07:34

jeles r tengok pemandangan uum. mesti tenang je nak study sampai tetido2 sebab sejuk. hehe. good luck utk permulaan sem kali ini. dah sem berapa?

21 September 2014 at 08:00

wow.. ayat gramatis.. 10/10 :D ini kalau dalam karangan exam sure 100% nih hehe :D

anyway suka gila dgn UUM sbb besar and cantik :D situ ada kart lak tuh.. XDD

hutan dekat u tu pun boleh masuk :D
hohoho XDD

serius?? UUM sejuk? 2 hari lepas panas ya amat.. astagfirullahhal'azim.. panasnya tuh.. gara2 kebakaran kawasan jiran kita.. apa boleh buat.. tapi alhamdulillah harini dah sejuk balik XDD

bila tgok bangunan dkat dgn court tuh teringat uitm merbok punya kolej sebab warna kolej sama ahaha.. tapi yg nih lawa lagi.. :3

betul2 bersyukurlah dapat belajar.. tgoklah macam miaski.. masuk nih dah cukup setahun tawaran nak masuk degree kena tolak maaa.. adehhh...

duk kat hostel dulu samalah, duk depan laptop mmg terbaik ahaha.. time quiz, test, final exam pun still depan laptop mwahahaha..

suasana romantik mwahahahahaha.. lawak2..

laptop merah tuh laptop sendiri? nak bagitaw, better letak buku ke ape ke, kiranya lapik laptop tuh sbb nanti habuk dari tilam masuk dalam laptop and risau kowt2 terbakar tanpa kita sedar bila.. ahaha..

fuyooohhh terbaik ar, sampai habis sem ditanggung? so kena study rajin ^__^ good luck..

diaorang still pakai almari besar tuh? cool, serius jealous dgn almari tuh sbb besar gedabak kalau nak compare dgn kolej kat merbok dulu :D hehe

bagus2 nampak ahmad ammar dekat situ dgn solusi mwahahaha..

ehhh ehh.. nampak cam cawan kpop.. aspe tuh? 2PM? 2AM? or someone else? ahaha

so sekali good luck weyh :D ahaha
rajin2 kan diri dekat sana and good luck life student and exam yg akan datang.. :D

21 September 2014 at 08:47

haish, tetiba rindu pulak nak balik zaman study dulu2. hehe..

all the best untuk semester baru! :D

21 September 2014 at 17:35

bestnya view.. dulu kat kolej khar kat upsi pun bangun pagi je mesti berkabus ala2 luar negara.. tp tu dulu la, kolej lama.. skrg dah pindah kolej baru kat kampus baru taktau camna environment dia. sebab anne dah duk umah sewa.. hihi..

21 September 2014 at 19:02

rindduuuuuu nya UUM w/pon in d jungle tapiii 10 bintang okey! tenet pon lajuuu kemudahan best! canggih manggih dlu stay kat TNB n Muamalat mmng best la...

21 September 2014 at 19:34

haah mmg cntik.port jogging pun terbaik pusing2 situ..hihihi

21 September 2014 at 22:44

student haa...blaja leklok ! UUM ni lawa lanskap sesuai la dengan jiwa pelajar :)

22 September 2014 at 16:45

seperti berada di kota LONDON!!..mmg terbaek lah..baru boleh belajar dgn hati yg tenang

22 September 2014 at 23:02

Nampak selesa penginapan Aiman. View tu memang 1st class lah :)

23 September 2014 at 03:30

rindu DPB Proton! rindu nak pergi mall uum.. rindu suasana new zealand uum! BBL pernah stay uum tuk business simulation competion tahun 2013, pergh rasa nak nagis bila last day duk sana..

24 September 2014 at 03:26

wah wahh. bagus betul kemas.
kalau df ikut mood.
kalau barang df berselerak tu maksudnya df tgh stress haha :D
kalau kemas gila
tu hati tgh senang ehehe

24 September 2014 at 06:18

cntik plak tngok prmandangan kt UUM, dikelilingi bukitx2, sejuk skit, wlaupun xsama mcm kt london..huhu

25 September 2014 at 06:51

beruntung jd student u ni.. walaupun dimana berada bersyukur la. hehe. memang cantik kwasan UUM ni

25 September 2014 at 09:04

hamboihhh kemain lagi susunan ayat aiman.. dah mcm novelis gitteww ahaaksss ~

dulu masa study kat USM pon dari sem 1 smpailah sem akhir alhamdulillah xyah cari rumah sewa.. roomate pon dpt yg tu dari sem 1 smpai sem last kikiki syukurrr =P

26 September 2014 at 02:49

terbaik brother

26 September 2014 at 03:22

seronok tau belajar kat ceruk2 ni.. bangun pagi, best je dngn udara yang nyaman.. :)

29 September 2014 at 08:55

3 KM..kalau hari2 jln kaki ok jgk tu..UIA juga sediakan penginapan sampai habis bljr :D

29 September 2014 at 09:42

ehem ~ aimannn kemonn hapdet kemonnnn hehehe.. study leklok k ;)


kite tukar url baru:
ana-mizu.blogspot.com

30 September 2014 at 05:12

aiman nak mug kepop tu :p

5 October 2014 at 06:18

Kat puncak alam pun macam new zealand jugak. Tiap malam tidur sejukkk jerr...

7 October 2014 at 14:29

Aiman,...akak datang berkunjung jengah Aiman. Mesti tengah busy sekarang ni. Jaga diri!

13 October 2014 at 07:21

aimannn~ mana dia ni~ genki desu ka? ;3

join my contest? Isi Buih-Kata Komik #2!!!
Contest tamat pada 10 Nov 2014, winner gets a T-shirt with my print-design~ XD

14 October 2014 at 01:30

wah bestla.. okla jnji de tmpt nk bteduh kan..

20 November 2014 at 18:32

Wow!
Tahniah ye
Cantik pemandangan
Mesti best kalau jogging pepagi kan
Singgah entry saya gak ye. TQ

21 November 2014 at 02:13

Wow! Taktau pulak UUm provide penginapan till end of study. Rare nih! Haha

2 December 2014 at 05:26

mmg cantik pemandgn pagi...
xpelah walaupon bnyk mne kte negatif..
fikir baik2 shje dan pling best tu sampai sem dpt dok ostelkan.. klo uni len xsemua dpt..

6 December 2014 at 20:52

follow blog cik anggur,follow twitter cik anggur,like facebook cik anggur balik di
http://belogcikanggur.blogspot.com
terima kasih

18 December 2014 at 20:40

Besarnyaa UUM. Rasa mcm mewah plak. Sebab Universiti lain satu dorm 4 org, and utk sem 1 (wajib). Sem lain klu ada koko yg bgus baru boleh duduk dalam sem seterusnya

1 January 2015 at 18:42

Selamat tahun baru Aiman! ^__^
RosmizaAliDotCom™

13 January 2015 at 23:38

Thanks for the wish, aiman :) on my new entry :))

btw, the view is soooo beautiful :) i really like it cs i looooovvveee greeennn :)) hihi. lebih kurang sama jgk lah mcm UIA, pmandangan hutan2 gitu. haha. tp mgkin snang sket lah kalu nk kluar g mana2 cari barang. hihikz

17 January 2015 at 09:50

Haii.. Cakk.. Done Follow sini no. 910
Salam kenalan.. Sudilah kiranya follow me back,
boleh kita saling kunjung mengunjung pasni..

Official Blog :
http://tengkubutang.blogspot.com/

Catlover Blog :
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

22 January 2015 at 10:27

rindu betoi weh zaman universiti. aduhaiii.

9 February 2015 at 17:34

hahahaha. betullah tuu. yuyuemm mmg terbaikkk! Hahaha. Tapi muamalat syok lagi. :P

21 February 2015 at 02:31

wahhh cantik rupanya pemandangan kat situ..lom pernah g lagi..hehe

9 March 2015 at 09:19

Tenangnyaaa pemandangan :'))

10 March 2015 at 23:47

Tgk bilik..teringat zmn u dulu...
Saya datang ziarah, baca entry dan follow...
Moga diberkati dan dirahmati Allah selalu... :-)

lanskap yang cantik. tenang pemandangan :)

Anonymous
20 March 2015 at 19:38

wah,bestnya zaman Universiti :-)

20 March 2015 at 21:39

wuiii bestnyaaa. nmpk nyaman je pemandgn. ^_^

20 March 2015 at 23:13

cantiknye pemandangan..
mesti best kan ?

21 March 2015 at 08:16

memang cantik permandangan. tenang ja tengok :) nak belajar pun best! anyway, baby don't cry tu macam lagu exo ja? haha

22 March 2015 at 07:20

cantiknya pemandangan. subhanallah!
pagi2 bila bangun bukak tingkap, hayati & nikmati suasana hijau tu. bukan senang nak dapat :)

23 March 2015 at 20:05

alhamdsulillah..tak ramai lelaki yg punya sifat seperti awak..
folower ke 926 kat sini..salam kenal..

23 March 2015 at 21:26

tak pernah lagi masuk UUM. Nak ke utara apatah lagi. Bdw selamat menghadapi dan mengharungi gaya hidup yang baru :)

23 March 2015 at 21:57

best tgk scenery uum ni... hopefully dpt kesana one day... InshaaAllah.. :D

24 March 2015 at 01:56

wahhhhhhhhhh uum!!! Cantik nya pemandangan subhanallah!

26 March 2015 at 07:31

UUM best, sejuk aje. Sebab banyak pokok-pokok lagi :)
Hari tu Kak Sha ada kursus kat UUM 2 minggu masa korang cuti sem, syok gak duk situ :)

27 March 2015 at 04:42

perghhh.. bnyknya komen kt blog ni.. btw.. dulu sy dapt offer uum.. tpi tak brjodoh ngn dye.. hehehe.. good blog :)

28 March 2015 at 09:17

cantiknya tempat tu!! and bestnya duk u!! hehe tksaba pulak :3

28 March 2015 at 16:59

study elok2, all the best... thniah, bilik anda kemas, hehehe

29 March 2015 at 19:47

bila dah kerja, baru rasa nak masuk campus balik..huhu

5 April 2015 at 01:45

Comelnyee! Nampak kemas aiman memang budak baik

memang kemas orangnya.

6 May 2015 at 07:44

aiman memang budak baik. btw done follow u, follow mine too :) - Noob

30 May 2015 at 08:54

uish seronoknya duduk kat tempat sejuk ! btw goodluck for ur studies.

30 June 2015 at 10:52

belajar baik2 dik :)

24 July 2015 at 02:06

wah uum and nice shoot and view lah kat uum tu :)

26 July 2015 at 03:19

Wah, cantik jugak tempat kat sana ye..

http://arpiiz001.blogspot.com

Anonymous
6 September 2015 at 22:08

Bila udara nyaman dan segar...maka otak pun segar kan..senang la nak masuk ilmu tu...salam kenal daripada Afidah Azmi88

7 September 2015 at 21:37

Salam aiman mania,

Cantik environment campus aiman.. Study rajin2 tau.. :-)

7 September 2015 at 23:49

omg i miss kachi now!! T___T

8 September 2015 at 20:04

jarang jumpe student lelaki pngemas.. hihihi

12 September 2015 at 09:29

Sebagai seorang lelaki mmg pas sangat dah tu....kemas !.....hakak bagi 10 bintang dik!
Untung tau student lagi dah gantung DSLR.....boleh jadi paparazi hihi

13 September 2015 at 03:29

http://madey09.blogspot.my/
hebatnya blog anda..teruja tengok

13 September 2015 at 06:39

eh.. student uum ke.. akak pn student uum dpp trandewinds... :)

13 September 2015 at 22:21

Intro aje dah buat orang meluap-luap membara dalam hati nak membaca walaupun panjang entrinya ^_^ Good job. Pandai buat kelakar dan menarik minat pembaca!

Akak ni dah lama betul tinggalkan zaman pengajian. Dulu-dulu semester pertama Tahun 1 aje duduk asrama lepas tu bermohon beria-ia minta diexpel keluar sebab nak duduk kat bandaraya Kuala Lumpur katanya! Nak bebas berlari ler tu ^_^

Adik akak studied in UUM. Masa tu barulah lagi buka. So takdalah cantik macam kaki Gunung Himalaya gamaknya!

Oh, ya ... bila baca UUM aje terus nak tanya soalan cepu lempang - Memang dah takda cerita hantu best lagi ke kat sana? Hahaha!

24 September 2015 at 01:55

Kemas bilik tuuu ekeke.

2 October 2015 at 09:44

mujur tak terbaca DBP tadi. dewan bahasa dan pustaka. :)

p/s - balas kunjungan di sini :D

5 October 2015 at 09:33

woo cenggini ke hostel di UUM kira cantek la tu dinding putih melepak ! hahha zmn ahkak dulu kat UM dinding warna kuneng dull kot hhahahhaa bangunan lama.. mmg berhantu sangat ...dannnn i spotted my fav book tu ..ahmad ammar mmg best sgt buku tu.

17 October 2015 at 08:43

Sekarang ni Aiman masih tinggal di tempat yang sama ke? Ke pindah ke tempat lain.

19 October 2015 at 01:24

dah lama tingin nk dtg ke sini tp entah bila...hrp2 ada rezeki utk ke sini bkn sekadar tgk dlm gmbr je ;-)

Post a Comment